Meister küsis ühelt jüngrilt: „Ütle mulle, kes on Jumal?“ Õpilane vaikis. Õpetaja küsis teist korda ja siis tahtis ka kolmandat korda teada saada, miks vastus oli vaikus.
„Sest ma ei tea“- pomises poiss.
„Kas sa arvad, et ma tean“? küsis meister. - Kuid ma tean üht: Ta on kindlasti siin ja peale Tema pole siin midagi kindlat; ja see on Tema.
Püha Augustinus väljendas seda järgmistes sõnades: „Jumal oleks väike ja piiratud, kui piiratud inimmõistus suudaks mõista kõiki Tema asju.“
Kogunud täna kirikusse Püha Kolmainsuse austamiseks ja ülistamiseks, peame kõigepealt tunnistama, et tõde Püha Kolmainsuse kohta on suur usu saladus - Saladus, mida meie, inimesed, ei saa kunagi täielikult mõista ega seletada.
Igas maailma paigas, põlvkondade vältel, on inimesed uskunud Jumala olemasolusse ja andnud talle erinevaid nimesid. Vanad egiptlased, kreeklased, roomlased, inkad, maiad, hindud – erinevatest kultuuridest inimesed uskusid Jumala olemasolusse, kõik omal moel.
Kuid ainult meile, kristlastele, on antud erakordne privileeg teada Jumala elu olemuse saladust, tunda Jumalat sellisena, nagu Ta tegelikult on, üks kolmes isikus: Isa, Poeg ja Püha Vaim.
See usutõde on nii lihtne ja samas mõistetamatu. Kuidas saab üks olla kolm? Selleks jutluseks valmistudes vaatasin vanu dokumente, mis selgitavad meie usku. Ja paljudes neist on lause: Me usume Jumal–Isasse, Pojasse ja Pühasse Vaimusse. See on esimene ja peamine usutõde: Jumal on üks kolmes isikus, see tähendab, et kolmel isikul on üks olemus, Jumala olemus. See usutõde avaldati järk-järgult. Vanas Testamendis ilmutas ennast Jumal-Isa ja Uues Testamendis Poeg, kes võttis endale inimese olemuse, ja Püha Vaim. Uues Testamendis kasutatakse mitu korda fraasi: Isa, Poja ja Püha Vaimu nimel. Nagu tunnistame usutunnistuses: Jumal-Isa on looja, Ta sünnitas poja enne aegade algust ja mõlemast pärineb Püha Vaim.
Katoliku Kiriku katekismuse kompendiumist loeme: „Kirik väljendab oma usku Kolmainsusesse sellega, et ta tunnistab ühtainsat Jumalat kolmes isikus: Isa, Poega ja Püha Vaimu. Need kolm isikut on ainult üks Jumal, sest igaühel neist on üheainsa ja jagamatu jumaliku loomuse täius. Reaalne erinevus nende vahel tuleneb nende omavahelistest seostest: Isa sünnitab Poja, Poeg sünnib Isast, Püha Vaim lähtub Isast ja Pojast“.
Mõtisklegem hetkeks tänase Jumala Sõna üle. Esimeses lugemises Õpetussõnade raamatust kuulsime me tarkusest. See tarkus seisis Looja kõrval, Jumal lõi selle esimesena, enne kui ta midagi lõi, ta oli kui armas laps Tema juures. Mis on siis see Tarkus? See Tarkus on võrdkuju Jumala armastatud Pojast - Jeesusest Kristusest. Jeesus on see, kes oli algusest peale: „Alguses oli Sõna“ - kirjutab püha Johannes, „Ta on enne kõike ja temas on kõik olemas“- kirjutab püha Paulus.
Teises lugemises, apostel Pauluse kirjast roomlastele, õpetab Paulus Püha Vaimu tegevusest. Jumala Vaim on antud inimesele; Ta valab Jumala armastuse inimsüdamesse. Tänu sellele armastusele sünnib lootus, mis võimaldab meil erinevate kogemuste keskel ellu jääda. Paulus räägib ka Kristusest, kelle kaudu meil on võimalus pääseda Isa juurde.
Evangeeliumi tekst väljendab Kolmainsuse isikute ühtsust. Jeesus kuulutab ette Vaimu, kes õpetab tõest ja räägib oma ühtsusest Isaga.
Igaüks meist on ristitud Püha Kolmainsuse nimel: Isa ja Poja ja Püha Vaimu nimel. Ristimise läbi oleme Kolmainsuse eluga kokku kasvanud. Jumal on tulnud meie ellu elama. Meile kingiti hämmastav asi. Sellepärast on oluline, et meie elu oleks Püha Kolmainsuse auks. Minu elu on tunnistada Kolmainu Jumalat. Ma ei saa rüvetada ega solvata kristlase nime, mis mulle on antud. Ühes Poolas toimunud palverännakul ütles paavst Johannes Paulus II: „Ärgem olgem kristlased ainult nime järgi. Ärgem olgem mingid kristlased”. Igaüks meist on kutsutud olema maa sool - olla maa soolaks. Sool annab maitset. Ma pean oma elule maitset andma. See maitse on Jumal. Ma pean täitma maailma ja kõik selles, mis on sageli maitsetu; iga liigi – ma pean selle kõik täitma Jumalaga.
Kolmainsust ühendab armastus. Kolmainsus on täiusliku armastuse ja ühtsuse mudel. Kuna oleme sukeldunud kolmainsusse, peaksime ka selle armastustega elama, tunnistama armastusest.
Tänagem täna Jumal–Isa selle eest, et ta lõi meid inimesteks, intelligentseteks olenditeks, ja tegi meist armastusest isegi oma pojad ja tütred. Tänagem Teda, et oma ettehoolduses toetab ta meid ja kogu loodud maailma. Tänagem Jumala Poega, et Ta sai inimeseks, elas meie keskel, õpetas meid, suri ja tõusis üles meie päästmiseks. Tänagem Püha Vaimu, Kiriku pideva juhtimise ja igaühe hinges elamise eest, aidates meil armastada Jumalat ja ligimesi.
Kummardagem ja kiitkem Püha Kolmainsust, lugedes koos: Au olgu Isale ja Pojale ja Püha Vaimule, nii kui alguses oli, nüüdki on ja jääb igavesest ajast igavesti. Aamen.
Isa Tomasz Materna